Wil jij in de klas leuke proefjes uitvoeren met de kinderen om het onderzoekend leren te stimuleren? In deze blog geef ik jou makkelijke ideeën!
Voorbereidingen voor proefjes in de klas
Als je in de klas proefjes wilt uitvoeren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je alles goed voorbereid. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je alle benodigde materialen bij de hand hebt en dat je weet hoe je het proefje moet uitvoeren. Het is ook aan te raden om een lijst te maken met stappen die je moet volgen, zodat je zeker weet dat je niets vergeet.
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle veiligheidsvoorschriften in acht neemt tijdens het uitvoeren van het proefje. Dit betekent bijvoorbeeld dat je handschoenen en een bril moet dragen als dat nodig is, en dat je ervoor zorgt dat je werkomgeving netjes en opgeruimd blijft.
Ten slotte is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je het proefje op een manier uitvoert waarbij je de resultaten kunt meten en analyseren. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een notitieboekje bij de hand moet hebben om alle resultaten op te schrijven en dat je ervoor zorgt dat je de juiste meetinstrumenten gebruikt.
Wil je graag een kant-en-klaar pakket met verschillende proefjes? Dan is het wetenschapslab perfect!

Leuke en makkelijke ideeën
Er zijn veel verschillende soorten proefjes die leraren in de klas kunnen uitvoeren om leerlingen te helpen begrijpen van wetenschap en technologie. Hieronder geef ik enkele voorbeelden:
- Laat de leerlingen een “schuimwolk” maken door afwasmiddel in een glas water te mengen en er vervolgens een scheutje azijn aan toe te voegen. Dit zal leiden tot een reactie waarbij het afwasmiddel en de azijn reageren en schuim vormen. Dit proefje kan worden gebruikt om te praten over chemische reacties en de rol van zuren en basen.
- Laat de leerling een eenvoudig zaklampje te maken door een AA-batterij, een LED-lampje en een stukje elektrische tape te gebruiken. Dit proefje kan worden gebruikt om te praten over elektrische stroom en hoe een zaklamp werkt.
- Laat de leerlingen een “exploderende vulkaan” maken door bakpoeder, water en een kleurstof te mengen en deze in een papieren zak te doen. Leg vervolgens een kleine hoeveelheid azijn in de zak en sluit deze af. Dit zal leiden tot een reactie waarbij de azijn en het bakpoeder reageren en gas
- Laat leerlingen een eenvoudig proefje uitvoeren om te laten zien hoe planten water opnemen door middel van capillaire werking. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een proefje waarbij leerlingen een stukje katoenen draad in een glas water leggen en vervolgens een blad op het uiteinde van de draad leggen. Na een tijdje zullen ze zien dat het blad vochtig wordt.
- Laat leerlingen een proefje doen om te laten zien hoe luchtdruk werkt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een proefje waarbij leerlingen een glas water omkeren en vervolgens snel hun hand op het glas leggen. De luchtdruk zal ervoor zorgen dat het glas niet omvalt.
- Laat leerlingen een proefje doen om te laten zien hoe elektriciteit werkt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een proefje waarbij leerlingen een batterij, een lampje en een stuk draad gebruiken om een eenvoudige stroomkring te maken.

Onderzoekend leren stimuleren
Het stimuleren van onderzoekend leren is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om zelfstandig nieuwe dingen te ontdekken en te leren. Er zijn verschillende manieren om onderzoekend leren te stimuleren in de klas, zoals door het aanbieden van uitdagende en open vragen, het geven van keuzevrijheid aan leerlingen en het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving. Het is ook belangrijk om leerlingen te laten samenwerken en hen te laten samenwerken aan projecten of onderzoeksopdrachten. Door deze dingen te doen, kunnen leerlingen hun nieuwsgierigheid en creativiteit stimuleren en leren ze op een meer betekenisvolle manier.
Wil je meer blogs lezen over onderzoekend leren? Laatst schreef ik een blog over Mijn ervaring: Hoe ziet een dag op de pabo eruit? en Pabo scriptie: Hoe vind je een leuk onderwerp?