Begin jij binnenkort met het invallen in het basisonderwijs en ben je op zoek naar tips? Ik vertel jou over mijn ervaringen met invallen en geef jou tien tips om het invallen goed door te komen!
Sinds juni 2022 ben ik afgestudeerd als juf en sindsdien van ik hier en daar in, en dat is hele andere koek dan stage lopen op de pabo. Ik had moeite met het houden van orde en het creëren van een band met de leerlingen. Om jou goed op weg te helpen geef ik je tien tips over het invallen in het basisonderwijs.
Ben je nog niet zover om in te vallen, maar nog bezig met je LIO-stage? Laatst schreef ik De LiO-stage start: Mijn ervaring en tips en Hoeveel is de LiO-stage vergoeding echt?

1. Ga op zoek naar informatie over de klas en dagindeling
Wanneer je een nieuwe aanvraag krijgt voor een invalklus kan dit best spannend zijn. Je krijgt meestal weinig informatie en bent misschien nog nooit op de basisschool geweest. Daarom kun je vooraf op zoek gaan naar informatie over de klas en dagindeling. Bel de basisschool bijvoorbeeld op met de vraag of ze extra informatie kunnen verschaffen.
Tijdens de inval dag zelf kun je vroeg in de ochtend aankomen, zodat je genoeg tijd hebt om de dag voor te bereiden. Ga op zoek naar de dagindeling en zoek alle methoden uit die je moet gebruiken tijdens de les. Ook kun je met een collega de leerlingen bespreken, zodat je weet waar je aan moet denken.
2. Zorg voor een goede eerste indruk bij collega’s
Bij binnenkomst op de basisschool waar je gaat invallen is het fijn om kennis te maken met de mensen waar jij die dag mee werkt. Stel je dus voor aan het personeel wat jij in de gangen tegenkomt, zo weten zij wie er in de school rondloopt en heb je al snel korte lijntjes met collega’s. Hierdoor wordt het makkelijker om met een vraag bij iemand binnen te stappen.
Ook tijdens de pauze is het fijn om in de lerarenkamer te gaan zitten om zo samen met collega’s pauze te houden. Dit geeft een stukje gezelligheid en kun je lastige situaties in de klas bespreken met collega’s die de leerlingen al goed kennen.

3. Maak kennis met de leerlingen in de klas
Er zijn verschillende manieren waarop een leerkracht de leerlingen in zijn of haar klas kan laten kennismaken met elkaar. Een aantal voorbeelden zijn:
- Icebreakers: Dit zijn korte activiteiten die bedoeld zijn om de leerlingen beter met elkaar te laten kennismaken. Bijvoorbeeld door een vraag te stellen waarbij de leerlingen iets over zichzelf moeten vertellen, zoals hun naam, leeftijd, favoriete kleur of hobby.
- Werkgroepen: Door de leerlingen in kleine groepjes te laten werken, kunnen ze op een informele manier met elkaar kennismaken. Bijvoorbeeld door samen een opdracht te maken of een spel te spelen.
- Presentaties: Door de leerlingen een presentatie te laten maken over zichzelf of een onderwerp dat ze interessant vinden, kunnen ze op een leuke manier met elkaar kennismaken en tegelijkertijd hun presentatievaardigheden ontwikkelen.
- Sociale activiteiten: Door buiten de klas te gaan, bijvoorbeeld naar een park of een museum, kunnen de leerlingen op een andere manier met elkaar kennismaken en samen leuke dingen doen.
Het is belangrijk dat de leerkracht de leerlingen op een positieve manier laat kennismaken en dat er ruimte is voor iedereen om zichzelf te laten zien en te laten horen. Dit kan bijdragen aan een goede sfeer in de klas en een goede werksfeer.
4. Neem een invalkoffer met activiteiten mee
Een invalkoffer is een verzameling materialen en hulpmiddelen die bedoeld is om invallers in het basisonderwijs te ondersteunen bij hun werk. De inhoud van een invalkoffer kan verschillen, maar meestal zit er een lesplan, instructies, werkbladen en andere materialen in die de invaller nodig heeft om de les te geven. Sommige invalkoffers bevatten ook spelletjes en andere activiteiten die de invaller kan gebruiken om de leerlingen te betrekken bij de les.
Het doel van een invalkoffer is om de invaller te helpen bij het geven van een goede les en om ervoor te zorgen dat de leerlingen ondanks de afwezigheid van de vaste leerkracht toch goed onderwijs krijgen.

5. Geniet van alle leerlingen en activiteiten
Het is niet altijd gemakkelijk om van invallen in het basisonderwijs te genieten, omdat het vaak kortdurende opdrachten zijn en er veel verantwoordelijkheid bij komt kijken. Toch zijn er wel een aantal manieren waarop invallers in het basisonderwijs van hun werk kunnen genieten:
- Door het geven van een goede les en het zien dat de leerlingen leren en vooruitgang boeken.
- Door het werken met verschillende leerlingen en leeftijden, wat kan bijdragen aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.
- Door het opdoen van ervaring in verschillende scholen en klassen, wat kan helpen bij het vergroten van de flexibiliteit en het leren omgaan met veranderingen.
- Door het werken met een team van collega’s, wat kan bijdragen aan het opbouwen van professionele relaties en het uitwisselen van ideeën en ervaringen.
- Door het ontvangen van positieve feedback van de leerlingen, de ouders en de collega’s, wat kan bijdragen aan een gevoel van waardering en succes.
6. Stel alle vragen aan collega’s of ondersteunend personeel
Als invaller in het basisonderwijs is het belangrijk om vragen te stellen aan collega’s of ondersteunend personeel als je iets niet weet of als je hulp nodig hebt. Dit kan helpen om de les zo goed mogelijk te geven en om ervoor te zorgen dat de leerlingen de juiste ondersteuning krijgen. Bovendien kan het stellen van vragen bijdragen aan een goede werksfeer en aan het opbouwen van professionele relaties met collega’s.
Er zijn verschillende manieren waarop je vragen kunt stellen aan collega’s of ondersteunend personeel. Bijvoorbeeld door ze te benaderen tijdens de pauzes, na de les of via e-mail of telefoon. Het is belangrijk om je vragen op een professionele en respectvolle manier te stellen, zodat je collega’s of ondersteunend personeel je serieus nemen en je graag willen helpen.

7. Bespreek de dag na met een collega
Het is belangrijk om na een dag invallen in het basisonderwijs met de collega’s te bespreken hoe het is gegaan. Dit kan helpen om eventuele misverstanden of fouten te voorkomen en om te zien wat er goed ging en wat beter kan. Bovendien kan het bespreken van de dag na met collega’s bijdragen aan een goede werksfeer en aan het opbouwen van professionele relaties.
8. Laat de klas aan het eind netjes achter
Als invaller in het basisonderwijs is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de klas netjes achtergelaten wordt voor de volgende dag. Dit kan helpen om de werkomgeving netjes en opgeruimd te houden en om te zorgen dat de leerlingen de volgende dag meteen aan de slag kunnen. Bovendien kan het netjes achterlaten van de klas bijdragen aan een positieve indruk bij collega’s en leerlingen.
Er zijn verschillende manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat de klas netjes achtergelaten wordt. Bijvoorbeeld door de lesmaterialen op te ruimen en op de juiste plek te zetten, door het bord te poetsen en door de stoelen en tafels netjes te zetten. Het is belangrijk om de leerlingen te betrekken bij het opruimen en om ze duidelijke instructies te geven over wat er van hen verwacht wordt.
Wil jij meer lezen op mijn blog? Laatst schreef ik een blog over Filosoferen in de klas: Activiteiten en stellingen en De LiO-stage start: Mijn ervaring en tips.