Interactief voorlezen aan leerlingen vind ik één van de leukste dingen om te doen als stagiair, maar het kan knap lastig zijn! Daarom vind je in deze blog verschillende tips om elke voorlees les te laten slagen!

Tip 1: Bekijk het boek samen met de leerlingen

Voordat je uit het boek begint voor te lezen is het belangrijk om globaal met de leerlingen naar het boek te kijken. Bespreek de volgende zaken van het boek met de leerlingen:

  1. De titel en de voorkant van het boek
  2. De achterkant van het boek en de flaptekst (de korte tekst op de achterkant van het boek)
  3. Het genre van het boek
  4. De schrijver van het boek

Je kunt naast deze zaken er ook voor kiezen om materialen mee te nemen naar de les die te maken hebben met het boek. Zo krijgen de leerlingen een tastbare herinnering bij het boek. Het globaal bespreken van het boek kan op veel verschillende manieren. Bij de kleuters doe je dit natuurlijk op een geheel andere wijze dan bij groep acht.

Interactief voorlezen

Tip 2: Betrek de leerlingen bij het verhaal

Bij stap 2 is het van belang om tijdens het interactief voorlezen van het boek de leerlingen bij het verhaal te betrekken. Tijdens het interactief voorlezen gebruik ik vaak grappige ‘stemmetjes’ per personage, zo laat ik het verhaal meer lezen. Maar ook kun je tussen het verhaal door verschillende luistervragen stellen aan de leerlingen die je vooraf hebt bedacht.

Hoe zou het konijntje zich voelen op dit moment?

Wat ook een goede manier is om de leerlingen te betrekken bij het verhaal is het voorspellend voorlezen. Dit betekent niets meer dan dat je de leerlingen laat raden hoe het verhaal verdergaat of eindigt.

Tip 3: Maak het boek begrijpelijk

Interactief voorlezen gaat altijd gepaard met taal en sommige woorden kunnen voor leerlingen best lastig zijn. Lees daarom vooraf het verhaal door en bekijk de moeilijke woorden, schrijf deze op. Tijdens het interactief voorlezen kun je met de leerlingen verschillende leesstrategieën proberen. Dit om achter de betekenis van het woord te komen.

Maar ook moeilijke situaties waarin de hoofdpersonage zit kun je uitspelen met de leerlingen. Zodat de gevoelens die de schrijver wil overbrengen beter doordringen tot de leerlingen. Dit kun je doen door een kort toneelstukje uit te spelen met de leerlingen of door het boek uit te spelen met handpoppen. Zorg ervoor dat het boek past bij de belevingswereld van de leerlingen.

Interactief voorlezen

Tip 4: Bespreek het boek na met de leerlingen

Wanneer je het verhaal of het boek uit hebt gelezen met de leerlingen, is het tijd om het verhaal/boek na te bespreken. Nabespreken van een voorleesboek is vooral belangrijk om de leerlingen te laten nadenken over de verhaallijn en de boodschap. Dit kun je doen door vragen te stellen aan de leerlingen, of door de leerlingen een verwerkingsopdracht te laten maken.

Het maken van een verwerkingsopdracht kun je ook combineren met een ander vak. Zo heb ik de leerlingen uit groep 3 een keer voorgelezen, waarnaar ze een tekening moesten maken over het boek. Hierdoor combineer je twee verschillende vakken met elkaar én slaan de leerlingen het verhaal nog beter op.

Interactief voorlezen

Tip 5: Blijf geregeld voorlezen

Vroeger vond ik het fantastisch als mijn juf of meester even ging voorlezen, het maakte me enthousiast over lezen en boeken. Deze enthousiasme die ik vroeger had, wil ik graag doorgeven aan andere generaties. Daarom is het zo belangrijk om de leerlingen te laten zien dat lezen zo ontzettend leuk kan zijn.

Is het je nog niet gelukt om een geschikt voorleesboek te vinden? Geef me een seintje, ik ben immers DOL op voorleesboeken en help je met alle liefde aan een goed boek!

Heb je na deze blog nog niet genoeg gelezen? Laatst schreef ik over Een dag in het leven van en PABO-student en Mijn vreselijkste muziekles ooit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *